Zwróć nietrafiony prezent kupiony przez internet

0
1295

Zakupy przez internet cieszą się ogromną popularnością. I nic w tym dziwnego. Bez kolejek, bez stresu, bez wychodzenia z domu – wszystko mamy na wyciągnięcie ręki. Świąteczne zakupy możemy robić w piżamie w łóżku, a prezent dla ukochanego kupować przy porannej kawie. Warto przy tym wiedzieć, na jakich zasadach można zwrócić rzecz zakupioną przez internet, bo takie prawo też mamy. 

1. Czy zakupy przez internet są mniej bezpieczne od tradycyjnych?

Cześć konsumentów, głównie starsze pokolenie, nadal woli zakupy tradycyjnymi drogami w obawie przed nietrafionym zakupem. Nie mogąc dotknąć i zobaczyć produktu, podejrzewają, że mogą paść ofiarą oszustwa i w rezultacie otrzymać rzecz niezgodną z opisem i zdjęciem. Są to obawy zrozumiałe, ale zupełnie niepotrzebne. Większość sklepów internetowych, a nawet sprzedawców na portalach aukcyjnych dba o to, aby opisy i zdjęcia produktów jak najbardziej odpowiadały rzeczywistości. Zdają sobie sprawę, że każdy niezadowolony klient może przyczynić się do spadku sprzedaży i stworzyć negatywny wizerunek sklepu. Ponadto większość sprzedawców udostępnia możliwość wystawienia opinii, komentarzy, więc potencjalny kupiec może zapoznać się ze zdaniem innych konsumentów.

2. Ile dni na zwrot towaru?

Kupując towar przez internet, zawierasz umowę kupna–sprzedaży na odległość. Masz prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni kalendarzowych. I tutaj ważna dla ciebie, konsumencie, informacja: masz 14 dni od momentu przyjęcia, a nie zakupu towaru, czyli zawarcia umowy. Jeśli sklep zastrzega sobie np. 15 dni na wysyłkę, nie oznacza to, że tracisz możliwość zwrotu.
Nie musisz też podawać przyczyny zwrotu i sklep nie może jej od ciebie żądać. Jako kupujący musisz jedynie ponieść koszt wysyłki towaru do sklepu.

3. Jak dokonać zwrotu prezentu kupionego przez internet?

Przede wszystkim pamiętaj, że produkt nie może być używany i powinien znajdować się w oryginalnym opakowaniu. Aby go zwrócić, musisz wysłać sprzedawcy oświadczenie na piśmie w ciągu wspomnianych 14 dni od daty otrzymania towaru. Sprzedawca ma obowiązek pokryć wszystkie poniesione przez ciebie koszty, łącznie z kosztami dostawy (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez klienta sposobu dostawy innego niż najtańszy zwykły sposób dostawy dostępny w sklepie internetowym). Na zwrot towaru masz maksymalnie 14 dni kalendarzowych od momentu, gdy wyślesz sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeśli sprzedawca nie umieści w swoim sklepie internetowym informacji o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, konsument ma prawo na zwrócenie nieużywanego towaru w ciągu 12 miesięcy. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy możesz złożyć w dowolnej formie, ale polecana jest taka, która obu stronom da jasność co do zachowania terminów. Najlepiej więc wysłać oświadczenie za pośrednictwem poczty elektronicznej.

4. Obowiązki sprzedawcy

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć od klienta odstąpienie od umowy i zwrócić poniesione przez niego koszty. Na zwrot płatności sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych od momentu otrzymania od klienta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeśli konsument wybrał najtańszą dostępną w sklepie opcję przesyłki, sprzedawca ma obowiązek pokryć także koszty dostawy. W przypadku wybrania przez klienta droższej drogi dostawy, np. przesyłki kurierskiej, sprzedawca nie ma obowiązku poniesienia kosztów dodatkowych, czyli różnicy między najtańszym a wybranym przez klienta rodzajem przesyłki. Pracodawca nie musi za to ponosić bezpośrednich kosztów zwrotu, tj. kosztów ponownej wysyłki towaru (od klienta do sprzedawcy).

Znowelizowane w 2014 roku prawo dotyczące zakupów online wiele ułatwiło w dokonywaniu zakupów drogą elektroniczną. Dzięki temu klienci chętnie kupują prezenty online, bo mają pewność, że nawet nietrafiony zakup będzie można zwrócić w prosty i jasny sposób.