Skuteczne sposoby na negatywne emocje

0
1201

Stany silnych negatywnych emocji zdarzają się od czasu do czasu każdej z nas. Kiedy coś nie idzie po naszej myśli, jakaś osoba zachowuje się w stosunku do nas nie fair – zaczynamy odczuwać złość. Jest to całkowicie naturalne. Problemy zaczynają się w momencie, kiedy zaczynamy działać pod wpływem chwilowych negatywnych emocji. Często szybko zaczynamy żałować naszych słów i naszego postępowania. Jak więc w bezpieczny sposób rozładować złość?

Jak sobie radzić z negatywnymi emocjami?

Jeżeli odczuwamy silne negatywne stany emocjonalne, w żadnym wypadku nie możemy ich tłumić. Powinnyśmy pozwolić sobie na ich odczuwanie. Negatywne emocje sygnalizują nam, że coś jest nie w porządku i skłaniają nas do podjęcia stosownych działań, które zmierzają do poprawienia naszej sytuacji. Długotrwałe tłumienie takich stanów emocjonalnych jak złość może mieć bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia. Niektórzy lekarze widzą powiązania pomiędzy tłumieniem negatywnych emocji a chorobami nowotworowymi. Mamy prawo do odczuwania wszystkich emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Tylko wówczas zachowamy emocjonalną równowagę, która jest nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Zastanówmy się więc, jak rozładować złość.

Działanie pod wpływem złości nie zawsze przynosi nam korzyści, zwłaszcza jeżeli chodzi o relacje międzyludzkie. Pod wpływem wzburzonych emocji zdarza nam się powiedzieć za dużo. Często w takich chwilach działamy pochopnie. Następnego dnia, kiedy emocje opadną, zaczynamy żałować naszego postępowania. Kiedy jakaś osoba lub sytuacja wyprowadzi nas z równowagi, nie powinnyśmy reagować od razu. Dobrze jest wypracować sobie zwyczaj przeczekania przynajmniej jednego dnia do momentu, kiedy będziemy w stanie na chłodno ocenić sytuację. Zazwyczaj kiedy damy sobie trochę czasu, podejmujemy inne decyzje, niż gdybyśmy miały zareagować od razu. Co jednak z naszymi silnymi emocjami? Jak rozładować złość? Otóż jest na to wiele sposobów. Możemy wybrać ten, który najbardziej przypadnie nam do gustu. Tym, co możemy zrobić najszybciej, jest zamknięcie się w domu i wyładowanie silnych emocji. Możemy zacząć krzyczeć, płakać, rzucać poduszkami. Zazwyczaj kilka minut takiej ekspresji pomaga nam dojść do równowagi psychicznej. Kiedy nasza złość jest bardzo silna, możemy spróbować rozładować ją na siłowni. Intensywne ćwiczenia fizyczne pozwalają się nam wyżyć, dzięki czemu szybciej poczujemy się lepiej. Ciekawą alternatywą są sporty walki. Możemy wybrać się na boks. Możemy bić się z przeciwnikiem lub poćwiczyć na worku treningowym. Kiedy się zmęczymy, nasze emocje opadną, a my zaczniemy myśleć racjonalnie.

Domowe sposoby na rozładowanie negatywnych emocji

Bardzo silne negatywne emocje wiążą się z dużym stresem. Jeżeli wyładowałyśmy już swoją złość, możemy pomyśleć nad sposobami na uspokojenie. Pomocna może okazać się gorzka czekolada – kilka kostek pozwoli się nam zrelaksować. Podobne działanie ma również kubek kakao. Kiedy dostarczymy naszemu organizmowi magnezu i witamin z grupy B, szybko odczujemy pozytywną różnicę. Warto jest spróbować czarnej herbaty, której działanie rozładowujące stres jest naukowo udowodnione. Pomóc nam w odzyskaniu równowagi mogą także zioła – dziurawiec i melisa.