Popularne sztuczki sprzedawców

0
1297

Większość ludzi uważa, że ma pełną kontrolę nad tym, co kupuje. Specjaliści od marketingu wiedzą jednak, że istnieją sposoby na to, żeby skłonić konsumentów do tego, by kupowali więcej. Warto poznać popularne sztuczki sprzedawców, aby wiedzieć, w jakich sytuacjach zachować szczególną ostrożność podczas zakupów.

Muzyka i zapach

Wolimy przebywać w pomieszczeniach, w których czujemy ładny zapach i słyszymy lubianą muzykę. Takie miejsca odwiedzamy chętniej i dłużej w nich przebywamy. Sprzedawcy są tego świadomi, dlatego dbają o to, aby takim miejscem stał się ich sklep. Co więcej, muzyka jest dostosowywana do grupy, dla której przeznaczone są dostępne w sklepie produkty. Inną muzykę usłyszymy w sklepie młodzieżowym, a inną w eleganckim butiku. Dzięki muzyce i zapachowi my czujemy się dobrze i pozwalamy sobie na dłuższe zakupy, a sprzedawcy mają zapewnione większe zyski.

Ceny już od…

Przechodząc przez centrum handlowe, z pewnością zauważymy wiele sklepów, na których widoczne jest hasło „ceny już od…” To chwyty marketingowe sprzedawców, którzy starają się przyciągnąć klientów niską ceną. Problem polega na tym, że w haśle podana jest cena najtańszych produktów, które aktualnie są dostępne w ofercie. Co więcej, ilość tanich produktów bardzo często jest ograniczona, a ich jakość nierzadko pozostawia wiele do życzenia. Jednak jeżeli klient wszedł już do sklepu, to istnieje duża szansa, że zdecyduje się na zakup droższego towaru.

Promocje i wyprzedaże

Nie sposób zaprzeczyć temu, że kupowanie sprawia większą przyjemność, kiedy wiąże się z mniejszymi kosztami. To właśnie dlatego tak chętnie korzystamy z promocji i wyprzedaży. Niestety, doskonale zdają sobie z tego sprawę sprzedawcy, którzy wykorzystują takie hasła, żeby przyciągnąć klientów. Wiele osób decyduje się wejść do sklepu, w którym trwa właśnie wyprzedaż albo kupić produkty w promocyjnej cenie, ponieważ uważa, że to doskonała okazja, by kupić coś taniej. Niektórzy z nas nie zastanawiają się wtedy nad tym, czy kupowane produkty naprawdę są im pilnie potrzebne. Tego typu sztuczki sprzedażowe można uznać za nieetyczne, jednak nie zmienia to faktu, że zazwyczaj okazują się bardzo skuteczne.

Pozostałe chwyty marketingowe w sprzedaży

Lista chwytów marketingowych stosowanych w sklepach jest znacznie dłuższa. Najstarszy z nich to ceny z końcówką „9”. Jeżeli produkt kosztuje 9,99 zł, to mamy wrażenie, że wydajemy 9, a nie 10 zł, chociaż po zaokrągleniu uzyskamy tę drugą kwotę. Jeszcze trudniej zrozumieć fakt, że dla konsumentów bardziej atrakcyjne są rabaty wyrażone w procentach, a nie w złotówkach. Innym popularnym chwytem sprzedawców jest podawanie ceny za 100 gram, a nie za kilogram. Jeżeli za 100 gram cukierków mamy zapłacić 3 zł, to łatwo zapominamy o tym, by obliczyć, ile zapłacimy za włożoną do koszyka ilość słodyczy. Gdyby sprzedawca zamieścił cenę 30 zł za 1 kilogram, to prawdopodobnie kupilibyśmy ich mniej.

Podsumowując powyższe informacje, sprzedawcy stosują różne chwyty marketingowe, by osiągać większe zyski. Znajomość tych metod umożliwia rozsądne robienie zakupów, a tym samym ogranicza wydatki.