Jak uwolnić się od tego, „co inni myślą”?

0
1140

Dookoła słyszysz: żyj swoim życiem, nie przejmuj się. Jednak myśli w twojej głowie nie pozwalają ci pozostać obojętną na słowa innych. Te słowa tną niczym nóż i sprawiają, że tracisz radość życia. Ale tak nie musi być. Także ty możesz nauczyć się obojętności na to, „co inni myślą”.

Dlaczego to tak boli?

Z każdej strony słyszysz: „nie przejmuj się tym, co mówią inni”, a mimo to nie potrafisz przestać się tym zadręczać. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ są to osoby, na których opinii ci zależy. Najczęściej są to osoby z twojego najbliższego otoczenia, z twojej rodziny, kręgu przyjaciół czy kolegów z pracy. Chcesz między nimi czuć się kimś ważnym. Chcesz być pozytywnie odbierana, doceniana. Gdy jest inaczej, twoje poczucie wartości zostaje zachwiane. Podświadomie zaczynasz myśleć, że mają rację, lub boisz się, że ich myślenie rozprzestrzeni się i inni ludzie zaczną cię niesprawiedliwie oceniać.

Doceń siebie!

Problemy wynikające z podejścia „co inni myślą” w dużej mierze swoje podłoże mają w braku poczucia własnej wartości. Słowa innych ranią nas, ponieważ czujemy się niedowartościowane, mamy niską samoocenę. I to od docenienia własnej osoby powinnyśmy zacząć walkę o emocjonalną wolność. Jak tego dokonać? A choćby wypisując na kartce rzeczy, które potrafimy, którymi możemy się pochwalić. To nie muszą być rzeczy wielkie. To mogą być rzeczy całkiem malutkie. Wypisz je wszystkie. A później na głos przeczytaj. Zobacz, ile tego jest. Doceń swoją osobę!

Pamiętaj, że emocje rodzą się w tobie…

Słowa innych osób nie muszą cię zranić. Czy to zrobią, tak naprawdę zależy od ciebie, od twoich przekonań na swój temat. Jeśli uwierzysz w siebie, jeżeli będziesz znać swoją wartość – słowa innych osób nie będą w stanie wywołać w tobie negatywnych emocji. Dopóki ty w nie nie uwierzysz, nie będą miały na ciebie żadnego wpływu. Ty masz być dla siebie autorytetem. Nie szukaj go wśród innych osób. Znając własną wartość, będąc autorytetem dla siebie, zawsze będziesz potrafiła wytworzyć w swojej psychice barierę ochronną przed słowami, które mogą zachwiać tobą i zadać ci ból.

…i to ty jesteś za nie odpowiedzialna!

To, jak zareagujesz – zależy tylko i wyłącznie od ciebie. Działanie słów może mieć wpływ na twoją psychikę i na twoje emocje, tylko wtedy, kiedy im na to pozwolisz. W pierwszej kolejności musisz uświadomić sobie, że tylko od ciebie zależy to, co będziesz czuć. Nie od innych. Twoje zdenerwowanie czy poczucie poniżenia pojawiły się, bo ty im na to pozwoliłaś. Owszem, nie jest łatwo kontrolować swoje emocje i nie dopuszczać pewnych myśli do siebie. Ale fakt, że to, co czujesz zależy od ciebie, daje Ci możliwość zmian. Twoje emocje nie zależą od innych, tylko od ciebie! Nie musisz prosić, by ktoś je zmienił. Możesz zrobić to sama. Ty jesteś za nie odpowiedzialna. Ta świadomość to kluczowy element emocjonalnej wolności.

Pracuj nad słabymi punktami

Za każdym razem, gdy inni zranią cię swoimi słowami, zatrzymaj się na chwilę, wsłuchaj w siebie i zastanów, w jaki twój słaby punkt uderzyli. A gdy go znajdziesz, zacznij nad nim pracować. Swoje cierpienie przekuj w doświadczenie na drodze ku emocjonalnej wolności. Jeśli jest ci źle – pomyśl, dlaczego tak jest. Nie rozczulaj się nad sobą, ale przyjmij negatywne uczucie, jako doświadczenie, które musisz przeżyć. I które pomoże ci pracować nad swoją słabością i stać się silniejszą. Dzięki temu każde kolejne tego typu doświadczenie będzie bolało coraz mniej. Aż w końcu przestanie boleć w ogóle!

Poczuj tę wolność

Uczucia – one zawsze będą nam towarzyszyć. Podobnie jest z emocjami. Ważne jednak, aby zdawać sobie sprawę z tego, że możesz mieć nad nimi kontrolę. Że to ty możesz zdecydować, czy zatrują twoje myśli, czy „spłyną po tobie”. Są osoby, które umiejętność tę posiadają od zawsze. I takie, której muszą się jej nauczyć. Jeśli i ty należysz do tej drugiej grupy, bądź z siebie dumna! To znaczy, że jesteś wyjątkową osobą. Wolność emocjonalna nie została ci podana na tacy. Musisz o nią zawalczyć. A do tego trzeba mieć silną osobowość! I ty ją masz.

Nie przejmuj się tym, co mówią inni. Tylko ty wiesz, jaka jesteś naprawdę. Spójrz teraz na kartkę, na której wypisałaś, co potrafisz. Uśmiechnij się! To dowód na to, jak jesteś wyjątkowa!